”I Lotus sutran beskrivs Buddha som den mest respekterade och älskade varelsen som gick på två ben. Han var älskad eftersom han visste hur man njöt av en bra promenad. Gåendet är en viktig form av meditation i buddhismen. Det kan vara en mycket djup andlig övning. När Buddha gick gick han utan ansträngning. Han njöt bara av att gå. Han behövde inte anstränga sig, för när du går i mindfulness har du kontakt med alla livets underverk inom dig och runt dig. Detta är det bästa sättet att praktisera, när det ser ut som man inte övar. Du anstränger dig inte, du kämpar inte, du tycker bara om att gå, det är väldigt omvälvande och djupt. ”Min praktik”, sa Buddha, ”är icke-praktiken, att inte ha några mål eller behöva uppnå något”. För Buddha är sinnet och kroppen två aspekter av samma sak. Att gå är helt enkelt att sätta en fot framför den andra. Men vi tycker ofta att det är svårt eller tråkigt. Vi kör några kvarter istället för att gå för att ”spara tid”. När vi verkligen förstår att allt i hela universum hänger ihop, även vår kropp och vårt sinne, kan den enkla handlingen att gå som en Buddha kännas extremt lätt och behaglig.
För många av oss verkar idén om övning utan ansträngning, om den avslappnade njutningen av mindfulness, mycket svår. Det är för att vi inte går med fötterna. Naturligtvis använder vi våra fötter fysiskt, men eftersom våra sinnen är någon annanstans går vi inte med hela kroppen och är inte närvarande, i vårt fulla medvetande. Vi ser vårt sinne och vår kropp som två separata ting. Medan vår kropp går en väg, drar vårt medvetande oss i en annan riktning. Du kan ta ett steg och känna jorden på ett sådant sätt att du grundar dig i nuet; du kommer fram här och nu. Du behöver inte göra några ansträngningar alls. Din fot berör jorden medvetet, du är i nuet. Och plötsligt är du fri – fri från alla projekt, alla bekymmer, alla förväntningar. Du är helt närvarande, helt levande, du känner jorden.
När du praktiserar långsam gång meditation ensam, prova då detta: Andas in, ta ett steg och fokusera all din uppmärksamhet på fotsulan. Om du inte är helt närvarande, till hundra procent här och nu, gör inte nästa steg. Du har lyxen att vänta. När du sedan är säker, på att du är i nuet, när du berör verkligheten djupt, ler du och tar nästa steg. När du går så här grundar du din stabilitet, din fasthet, din frihet; din glädje av att känna den fasta marken under dina fötter. Din fot är som ett sigill, när man fäster ett sigill på ett papper gör det ett stort intryck. Under gång meditation går vi långsamt, på ett avslappnat sätt, med ett lätt leende på läpparna. När vi övar på det här sättet känner vi oss djupt lugna, och våra steg är de av den säkraste personen på jorden. Att gång meditation är verkligen att njuta av promenaderna – gå inte för att komma fram, bara för att gå, för att vara i nuet och att njuta av varje steg. Därför måste du skaka av dig alla bekymmer och ångest, inte tänka på framtiden, inte tänka på det förflutna, bara njuta av nuet. Vem som helst kan göra det. Det tar bara lite tid, lite mindfulness och önskan att vara lycklig.
Vårt sinne hoppar från en sak till en annan, som en apa som svänger från gren till gren utan att stanna för att vila. Tankar har miljontals vägar, och vi dras för alltid med dem in i glömskans värld. Om vi kan omvandla vår vandringsled till ett fält för meditation, kommer våra fötter att ta varje steg i full medvetenhet, vår andning kommer att vara i harmoni med våra steg och vårt sinne kommer att vara naturligt lugnt. Varje steg vi tar kommer att förstärka vår frid och glädje och få en ström av lugn energi att flöda genom oss. Sedan kan vi säga, ”För varje steg blåser en mild vind.”
Folk säger att att gå på vatten är ett mirakel, men för mig är det ett verkligt mirakel att gå fredligt på jorden. Jorden är ett mirakel. Varje steg är ett mirakel. Att ta steg på vår vackra planet kan ge verklig lycka.”
Thich Nhat Hanh
Thich Nhat Hanh är en vietnamesisk buddhistmunk som nominerades till Nobels fredspris av Martin Luther King och har sedan dess fortsatt att förespråka fredliga sociala handlingar. Översatt och redigerat av Jöran Briding